Wat voor opdracht was het?
Afgelopen jaar werkte ik als Data Scientist voor Rijkswaterstaat (RWS) binnen het CHARM-programma. Rijkswaterstaat zorgt ervoor dat iedereen vlot en veilig gebruik kan maken van de wegen en vaarwegen. Bij RWS Verkeersmanagement werken onder andere weginspecteurs, verkeersleiders, verkeersdeskundigen en adviseurs. Bovendien zijn er vijf regionale verkeerscentrales, een landelijk verkeerscentrum, 5500 portalen en 30000 camera’s die dagelijks bediend moeten worden. Het programma CHARM is opgezet om het verkeersmanagementsysteem efficiënter, flexibeler en goedkoper te maken. Binnen dit programma wordt gewerkt aan een nieuw ICT-platform genaamd Dynac. Dynac genereert veel verkeersdata, die in een datawarehouse wordt opgeslagen. Analyses van deze data leveren trends en inzichten op die het verkeersmanagement verbeteren. Mijn opdracht was om de rapportages op te leveren die cruciaal waren voor de livegang van Dynac bij de eerste verkeerscentrale in Zuid Nederland, zoals inzicht in de ingezette middelen[1] en plannen[2] bij incidenten op de weg.
Hoe heb je de opdracht aangepakt?
Als data scientist maakte ik deel uit van het rapportageteam binnen CHARM. Grofweg bestond de opdracht uit 3 delen:
- Ophalen informatiebehoefte
- Ontwikkelen informatieproducten
- Overdragen producten naar beheer
- De informatiebehoefte bestond op hoofdlijnen uit de bestaande rapportages die gemaakt werden vanuit het Centrale Drip Managementsysteem (CDMS). Met de komst van Dynac kan echter niet 1 op 1 de vertaalslag gemaakt worden van deze rapportages. Afstemming met de business was hiervoor nodig om de echte behoefte op tafel te krijgen. Zo was het ook mogelijk om door te combineren met minder rapportages dezelfde informatie te kunnen presenteren. De business werd vertegenwoordigd door adviseurs verkeersmanagement (AVM) van de werkgroep verantwoordelijk voor de monitoring en evaluatie. Ook gedurende de ontwikkeling hielden we nauw contact, zodat een iteratieve ontwikkeling plaatsvond.
- Om de producten (rapportages) te maken moest ik diep in de materie duiken om de data in de datawarehouses te analyseren. Er waren twee datawarehouses: Een Test datawarehouse, met testdata om te experimenteren met Dynac, en PROD datawarehouse, met real-time data vanuit het verkeersmanagementsysteem. Via DBeaver kon ik verbinding maken met de datawarehouses en de data analyseren met behulp van SQL (PostgreSQL). Na het analyseren van de data, begon ik met het maken van rapportages. In totaal bleven na de informatieuitvraag nog 12 rapportages over. Deze rapporten maakte ik in Jaspersoft, een programma vergelijkbaar met andere BI-tools zoals Power BI en Tableau. Na de ontwikkeling van de rapportages in Jaspersoft, publiceerde ik de rapporten op de Reports Web Page, een webpagina waarop de rapporten gedownload kunnen worden. Het publiceren gebeurde met programmeertaal PHP. .
- Nu de rapportages gepubliceerd waren en in gebruik genomen, restte de taak om de documentatie af te ronden en kennis over te dragen aan het Landelijk Beheer Team (LBT).
Wat vond ik van de opdracht en welke ervaringen kan ik meenemen?
Ik vond het een leuk en interessant project om aan te werken. In het begin was het echter een flinke puzzel om onze weg te vinden in de datawarehouse, omdat er geen metadata beschikbaar was. Als rapportageteam moesten we zelf uitzoeken wat bepaalde veldnamen betekenden en waar we de benodigde data konden vinden voor de rapportages. Dit vergde veel uitzoekwerk voordat we met de daadwerkelijke analyse konden beginnen.
Doordat we iteratief ontwikkelden liepen we ook tegen de uitdaging aan om om te gaan met nieuwe wensen. Wat daarin ook meespeelde, is dat er binnen de verkeerscentrale nog relatief weinig ervaring met Dynac is opgedaan. De onbekendheid hiermee in het begin, maakte dat de wensen toenamen toen het gebruik toenam.
Persoonlijk ben ik blij dat ik deel heb mogen uitmaken van dit project. Ik heb niet alleen mijn SQL-vaardigheden aangescherpt, maar ook mijn vaardigheden in stakeholdersmanagement verbeterd. Daarnaast heb ik ervaren hoe het is om binnen een grote organisatie te werken. Tenslotte heb ik ook ervaring opgedaan met PHP. Deze waardevolle ervaringen neem ik mee naar toekomstige opdrachten.
Voor Rijkswaterstaat
Met de 12 opgeleverde rapportages gevuld met data uit Dynac, zijn de verkeerscentrales in staat om de dienstverlening met betrekking tot bijv. Drip inzet en reistijden te continueren. Met als voordeel dat het ook mogelijk is geworden om exact te achterhalen bij welk incident welke drips zijn ingezet en welke teksten (advisering) op de weg hebben gestaan. In de toekomst biedt het de mogelijkheden om in een meer dashboard-achtige omgeving real-time data te presenteren voor AVM en andere belanghebbenden.
[1] Zoals tekstkarren of dynamische route informatiepanelen
[2] Vooraf bedachte scenario’s voor verkeersgeleiding bij incidenten